Jongvolwassenen- en ouderbegeleiding

Marjolein Ammerlaan-van den Ende

Marjolein Ammerlaan-van den Ende

Topsamen Tienercoaching

Marjolein Ammerlaan-van den Ende
TopSamen@outlook.com
06-83986656

 

Wie ben je?
Ik ben Marjolein Ammerlaan-van den Ende. Ik werk inmiddels ruim 17 jaar in het Voortgezet Onderwijs als docent, mentor en leerlingbegeleider. Vanuit dat werken met tieners kwam steeds meer de behoefte om ‘meer’ te doen. Ik zag veel leerlingen worstelen en vond mijn uitdaging in bekijken wat zo’n tiener nou eigenlijk nodig had. Vandaaruit ben ik begonnen met het volgen van cursussen en opleidingen om dat ook op een professionele manier met onderbouwing te kunnen doen. Want hoewel een onderbuikgevoel een goed kompas kan zijn, vaar ik het liefst op kennis en kunde.
Omdat begeleiding op school maar een klein deel dekt – het leven van een tiener is veel meer dan school. Ben ik de coachopleiding gaan doen; eerst kindercoach, daarna familiecoach en daarmee was de stap naar TopSamen gemaakt.

Wat doe je binnen Kind in Praktijk?
Het leuke aan tieners vind ik hun eerlijkheid, ten aanzien van hun omgeving en over zichzelf. Met niets ontziende eerlijkheid een open gesprek voeren is het ontzettend verhelderend. Tieners zetten je aan het denken, laten je lachen en geven een inkijkje in hun wereld. Ze zijn leergierig, staan open en zijn bereidwillig; de eens iets enthousiaster dan de ander. Door ze in hun waarde te laten en te respecteren waar ze op dat moment zijn, door open en zonder mening mee te kijken, weten ze zelf vaak heel goed hoe het ervoor staat en wat er moet gebeuren. De kunst aan mij om kritische vragen te stellen, voorzetjes te geven, helpen incasseren en weer opstaan en aan te moedigen vol vertrouwen. Eigenlijk net als bij grote mensen – het zijn immers net mensen die tieners 😉

Waar word je blij van in relatie tot je werk bij Kind in Praktijk?
Ik word blij van het samenwerken met de kinderen en de ouders.
Met de kinderen ga ik in de spelkamer aan de slag met hun verhaal en hun vragen.  Door een combinatie te maken van het client-centered werken met mindfulness, systeemtheoretisch invalshoeken, psycho-educatie en nog veel meer stromingen wordt er een passend plaatje gemaakt voor wat het kind op dat moment nodig heeft in de ondersteuning en begeleiding.
Met de ouders ga ik aan de slag hoe zij deze thema’s die in de spelkamer naar voren komen, kunnen verwerken, inzetten en mee aan de slag kunnen thuis.

En dan nog het stukje samen, ouders en hun kind.
Met z’n allen in de spelkamer om samen te werken en samen te werken aan de hulpvraag. Deze sessies worden gefilmd en middels de beeldcommunicatie methodiek besproken met de ouders. Uit deze filmbeelden komen weer concrete handvatten en tools voor ouders om thuis in te zetten om de afstemming, communicatie en het samen zijn te versterken.

Wat vind je verder nog belangrijk dat genoemd wordt?
Sinds kort werk ik ook met Kernvisie Methode, een methode voor kinderen met een rechts georiënteerde leerstijl. Een methode die erkenning geeft aan de kinderen die op een andere manier met informatieverwerking omgaan; respectvol en vol handvatten om het voor hen makkelijk te maken.

Overzicht Hulpverleners

Bezoekadres

Michiel de Ruyterweg 31
2628 BA  Delft

Contact

info@kindinpraktijk.nl
015 202 4606

jeugdhulp

Pin It on Pinterest

Share This