Gedrag
“Waarom kan hij nu nooit eens gewoon doen wat ik zeg?”
“Ik doe het ook nooit goed, iedereen is altijd boos op mij”
“Mijn kind heeft een kort lontje”
Luisteren, meewerken, gewoon eens normaal doen. Sommige kinderen hebben hier veel moeite mee, zijn teveel bezig met zichzelf en wat zij willen. Soms gaan ze grenzen opzoeken om een reactie te krijgen. Lastig voor ouders, maar ook voor de kinderen zelf is het vaak niet fijn. Ze krijgen veel commentaar, hebben niet zo’n goed zelfbeeld en gaan daar naar handelen.
Gedragsproblemen komen bij ieder kind wel eens voor. Vaak zijn ze met de juiste aanpak snel op te lossen. Je kind zit misschien niet goed in zijn vel, omdat er dingen gebeurd zijn, thuis of op school, die hij emotioneel niet goed kan verwerken. Wellicht speelt de puberteit een rol of zijn er sociale problemen.
Als gedragsproblemen aanhouden, zodanig dat je je gaat afvragen of hij wel door heeft wat het effect van zijn gedrag is of misschien zelfs wel bewust andere kinderen pijn doet, dan kan er sprake zijn van een gedragsstoornis, zoals ODD (Oppositional Defiant Disorder) of CD (Conduct Disorder). Dit zorgt voor een grote mate van stress thuis, op school of daarbuiten.
Kind in Praktijk kan je helpen om de oorzaak van de gedragsproblemen helder te krijgen en adviezen geven om de gedragsproblemen aan te pakken. Deze mensen hebben veel ervaring in de aanpak van lastig gedrag:
CieZo Coaching & Training
videobegeleiding, gezinscoaching en thuiscoaching
Praktijk voor Speltherapie Fransen
speltherapie, coaching, training
Logopedie Delfgauw
versterking verbale/non-verbale communicatie, taalvaardigheden en sensorische informatieverwerkingsproblematiek
Overzicht Expertiseteams
AD(H)D
“Het is chaos in mijn hoofd en ik krijg het niet op orde”
Angst, depressie, trauma
“Ik voel me heel vaak somber”
Autisme (ASS)
“Ik hou niet van veranderingen!”
Hechting
“Mijn kind heeft een moeilijke start gehad”
Opvoeding
“Ik weet soms echt niet meer wat ik met mijn kind aan moet”
Relatie en echtscheiding
“In dit huis is alleen nog maar ruzie”
Rouw en verlies
“Iedere keer als ik eraan denk, voel ik me verdrietig”
Sociaal-emotionele ontwikkeling
“Hij kan zo moeilijk praten over wat hij vindt of voelt”
Spraak- taal
“Als mijn kind een verhaal vertelt, begrijpen anderen vaak niet wat hij zegt”
Verslaving
“Ik wil wel stoppen, maar ik kan het niet”