Sensorische informatieverwerking

Bij sensorische informatieverwerking worden de prikkels die je met je lichaam waarneemt, door de hersenen verwerkt. De prikkels komen via de ogen, oren, smaak, geur en tast binnen. Dit zijn de prikkels die van buiten het lichaam komen. Binnen in het lichaam worden prikkels waargenomen die zorgen voor het evenwichtsgevoel en het spier- en gewricht gevoel.

Het waarnemen, selecteren en reageren op prikkels doen we de hele dag door. Dit zorgt ervoor dat je op belangrijke prikkels reageert en op minder belangrijke prikkels niet.

Al onze zintuigen werken de hele dag samen om ervoor te zorgen dat we goed reageren op onze omgeving. Ze informeren ons in feite over de wereld om ons heen. Ze laten ons weten dat we bij een groen stoplicht door moeten rijden en ze vertellen ons dat we bij een volle blaas naar de wc moeten. Ze bestaan afzonderlijk van elkaar, maar moeten als een geheel functioneren.

Bij problemen met de sensorische informatieverwerking is het waarnemen, selecteren of reageren verstoord. Prikkels komen te sterk of te zwak binnen. Hierdoor kan een kind reageren alsof het in gevaar is, terwijl dit niet zo is. Het kind reageert dan te sterk op de prikkels die binnen komen. Zo kan het zijn dat een kind angst heeft voor bewegen, bepaalde kleding niet kan verdragen, moeite heeft met structuur van voedsel of drinken.

Het tegenovergestelde is dat een prikkel helemaal niet binnenkomt of een binnengekomen prikkel te weinig aandacht krijgt. Het kind zou dan wel moeten reageren op de prikkel, maar het lijkt of het kind de prikkel niet waarneemt.

Dit kan zich uiten in het niet reageren op het roepen van je naam, geen gevaar zien, drang hebben om continu te bewegen of ergens aan te voelen.

Een kind met sensorische informatieverwerkingsproblemen heeft een minder georganiseerd brein. Omdat de samenhang tussen hersenen en gedrag heel sterk is, zal het gedrag ook minder georganiseerd zijn. Dat kan zich op verschillende manieren uiten.

Dat is wat herkenning van sensorische informatieverwerkingsproblematiek lastig maakt: de symptomen zijn bij ieder kind verschillend. Er zijn immers meerdere zintuigen en die werken ook nog eens bij iedereen anders.

Wanneer de prikkelverwerking niet goed verloopt, kunnen er problemen zichtbaar zijn op diverse gebieden, waaronder de communicatie, auditieve vaardigheden en taal. Wanneer dit het geval is zal de logopedist/sensorisch informatietherapeut binnen de behandeling logopedie en de sensorische informatietherapie met elkaar combineren.

Voor meer informatie over sensorische informatieverwerking klik hier.

Overzicht Nieuws

Brainspotting met kinderen

  Eind januari heeft Lilian Regeer naast een opleiding brainspotting voor volwssenen nu ook de opleiding brainspotting met kinderen succesvol afgerond. Brainspotting is een snelle en effectieve manier van therapie die geschikt is voor alle leeftijden. Het is...

Bezoekadres

Wateringsevest 9,
2611 AV Delft.

Contact

info@kindinpraktijk.nl
015 202 4606

KvK 61624713

BTW NL854418489B01

jeugdhulp

Pin It on Pinterest

Share This